Tuesday, May 24, 2011

'i.e.' vs 'e.g.'

Hari ni baru saya tau yang selama ni saya da tersalah faham.
Ketika melawat-lawat Encik Google, tiba-tiba terjumpa berkenaan benda alah yang selalu saya gunakan ni.

Selama ni saya dok ingat 'i.e.' ni 'in example'.
Rupa-rupanya 'i.e.' ni bermaksud 'that is', berasal dari perkataan Latin 'id est'
Selalu suka-suka hati saya je nak guna 'e.g.' ke 'i.e.' ke, sebab ingat dua-dua sama, interchangeable.
Rupa-rupanya sangat jauh berbeza, dan boleh membawa kepada perbezaan maksud.

Contoh: 
Perodua has produced many compaq cars e.g., MyVi & Viva. (yg ni bg contoh je, so 1,2 contoh da mencukupi)
Perodua has produced many compaq cars i.e., MyVi, Viva, Kancil and Kelisa. (yang ni kita kena senaraikan semua, sebab dia bukan sekadar contoh tetapi adalah kenyataan)

Kalau contoh ni agak berbelit-belit dan kurang difahami, sila rujuk sini untuk penerangan lanjut eh..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...