Sunday, June 5, 2011

Saya Ter-Over Value Diri Sendiri

All this while I am a true supporter of the government initiative to increase the number of public transport users in Klang Valley from 16% currently to 25% by the end of 2012.

I can't remember whether this figure is true or not, but I read an article before that mention, in developed countries 80% of the citizens use public transport, while in Malaysia,this is clearly the other way around.

In developing country like Malaysia, public transport is seen as a low class vehicles, mainly for the poor. This perception was even mentioned in a newspaper article, but in a way that looks like nothing is wrong with this kind of thinking. On the other hand, I remember also reading an article saying that, a difference between a developed nation and a developing nation can be seen from the people perceptions about vehicle. In developed nation, either you drive a luxury car, or a low end car, or using a public transport, nobody will care, because they are just a means of transportation for you to reach your destination. But in a developing country like us, this issue seems like a great big deal.

ok, saya da lari tajuk. da la poyos speaking berabuk sebab baru amik IELTS pagi tadi. apa ko nak citer sebenarnya ct?

Citer dia pendek je sebenarnya. Tengahari tadi balik dari test IELTS, saya naik la bas dari Klang ke Meru. Memang saya biasa naik bas ke mana-mana, tapi kalau dari Klang ke Meru ni lemah betul jadinya. Almaklumlah, penduduk-penduduk pribumi Meru yang lain pun rasanya memang mengelak naik bas bila hujung minggu. Apa taknya, dalam bas penuh dengan segala bangsa di dunia. Indonesia, Bangladesh, Myanmar, Nepal, India (ini India dari India ok), Vietnam dan sebagainya. Perasaan ala-ala ngeri dan muka ala-ala garang memang terpamer sepanjang perjalanan bila terpaksa berhimpit-himpit dengan mereka-mereka ini.

utusan.com.my

Tak tau la mungkin sebab warga asing kat Meru ni da lagi banyak dari penduduk asal ke atau sebab rupa saya ni memang ada ciri-ciri international ke apa, tapi ini kali kedua saya dapat soalan dari TKI dan segala TK yang lain ni. Kes pertama dulu, ada sorang mamat Indonesia ni berdiri kat tangga bas dok gigih pandang saya. Bila tempat sebelah saya kosong, cepat-cepat dia duduk dan tanya 'kamu Indonesia ya?'... hish, bukanlah, tau la atuk saya Jawa. Tapi kes tadi lagi tak bole blah. Mamat Bangla tu dok pandang-pandang, lepas tu lama-lama da tak leh nak kawal curiosity agaknya, dia pun tanya 'awak Bangla?'.... cis, kot la ingatkan tengok-tengok tu nak cakap 'you look like Beyonce'.Rupanya nak kata saya datang dari negara dia jugak. Huh, hampeh.com...

Pendatang-pendatang asing di Meru, tolong lah, kat Meru ni ramai lagi tau rakyat tempatan. Jangan la dok ingat yang naik bas tu semua warga anda-anda semua... :-(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...