Tuesday, August 30, 2011

Yeayyy!!! Saya Bukan Anak Angkat!!!

Saya terpaksa mengaku yang saya mempunyai beberapa kebodohan yang agak memalukan. Antaranya, saya baru sahaja mengetahui jenis darah saya, pada usia yang hampir mencecah 28 tahun. Balik dari klinik, dengan bersemangat wajanya kerana baru mengetahui jenis darah, saya pun bertanya kepada adik saya:

Saya : Lim, darah ko jenis apa?
Adik : O. 
Saya : Hu? Kenapa kakak A?
Adik : Sapa cakap?
Saya : Doktor la cakap. Kakak baru check blood type tadi.
Adik : Bodoh gila doktor tu. Kenapa tak sama dengan aku? Darah daddy O juga tau. Abis la, ko mesti
          anak angkat.
Saya : Mak?
Adik : Apa pulak, ikut jenis darah bapak la, suka-suka hati ko je nak ikut mak.
Saya : Kenapa kakak lain? 
Adik : Malas aku nak ulang, terima je la kenyataan ko anak angkat.
Saya : Peliknya. 
Adik : Tu la, dulu mak ambil ko dari Muthusamy jadikan anak angkat.
          Terima je la kenyataan kak.
Saya : Ko jahat. Tipu lah.
Adik : Kalau betul ko anak angkat macamana?
Saya : Sedih lah. Belum betul pun da nak nangis ni. Tapi daddy cakap darah Wak Salam (pakcik saya) pun
          A juga. Maknanya adik beradik tak semestinya sama.
Adik : Kalau macam tu maknanya ko anak Wak Salam.
          Nanti raya aku anta ko balik rumah bapak ko.
Saya : Kejam. Huhu...

Agak musykil, walaupun saya sangat yakin saya adalah anak kandung ibu bapa saya, tapi saya masuk ke dalam bilik air dan menangis selepas perbualan tersebut. Tiba-tiba teringat cerita Autumn in My Heart, tiba-tiba terfikir kalau betul saya anak angkat, macamana, saya sayangkan mak, daddy dengan Halim, saya tak nak ada keluarga lain. Sambil terasa nak gelakkan diri sendiri, saya menangis beria dalam bilik air. Macam tu rupanya perasaan seseorang apabila tiba-tiba mengetahui yang dia adalah anak angkat.

Kerana tidak puas hati dengan confident level Halim yang terlampau tinggi, saya pun meng'google' la maklumat mengenai jenis darah, dan menemui website ini. Jenis darah manusia terbahagi kepada 4 jenis iaitu A, B, AB dan O bergantung kepada antigen yang mereka miliki. Antigen A dan B adalah dominan. Ini bermakna jika seorang individu mempunyai antigen B dan O, antigen B akan lebih bersifat dominan terhadap O dan darah individu tersebut akan react sebagai darah jenis B.

Seorang anak boleh berkemungkinan untuk mempunyai jenis darah yang berlainan daripada ibu bapanya. Sebagai contoh, jika kedua ibu bapa mempunyai jenis darah yang sama iaitu B dan mempunyai antigen BO, anak mereka berkemungkinan berdarah BB (antigen B diwarisi daripada kedua ibu bapa), BO (antigen B daripada ibu dan O daripada ayah atau vice verca), atau OO (antigen O daripada kedua ibu bapa). Ini bunyinya macam agak simple. For more complicated version, boleh rujuk sini.

Maka saya dengan ini membuat kesimpulan bahawa, yeayy!!! Saya sangat yakin yang saya bukan anak angkat. Budak nakal tu, siap dia nanti!! ;-)

Rujukan:

Moral of The Story: 
Akibat ambil Sains Teknikal masa SPM dulu, percuma saya kena tipu bulat-bulat dengan Halim. Kalau dulu-dulu saya ambil Sains atau Biologi mesti saya lagi bijaksana bila kena buli bab-bab macam ni. Huhu.
Lain kali banyak-banyak la membaca perkara yang bukan bidang kita ye. ;-)

p/s: Sila abaikan allignment and balancing yang tonggang terbalik dalam dialog tu. Penat dah betulkan tak berjaya. :(

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...