Wednesday, April 20, 2011

Melancong ke Bandung I

Akhirnya saya berjaya juga menjejakkan kaki ke negara kelahiran arwah atuk.

Day 1: Bandung

Kami bertolak dari LCCT jam 3.30pm dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Husein Sastranegara, Bandung jam 4.35pm waktu Indonesia. Tapi lepas flight bergegar-gegar dok langgar awan, duduk dalam tu pun rasa macam naik roller coaster je. harap maklum saya tak pernah naik roller coaster sebenarnya sebab saya gayat, dan lepas berputar-putar (ni ayat pilot Air Asia Indonesia tu ekk) kat atas airport Bandung tu selama lebih kurang 1 jam, tiba-tiba encik pilot membuat pengumuman yang lebih kurang berbunyi begini:

'disebabkan cuaca tidak mengizinkan, pesawat ini terpaksa dihalakan ke Lapangan Terbang Soekarno-Hatta Jakarta dan mendarat di sana'.

Masa tu mula la masing-masing buat citer kononnya da ada feeling benda ni nak jadi sejak minggu lepas lagi. Dan-dan la masing-masing ada sixth sense.. ;-) Kami yang tak pernah naik flight bertukar arah ni macam ala-ala konfius apa yang berlaku, tapi sebaik je mendarat kedengaranlah announcement seterusnya yang berbunyi:

'para penumpang dipersilakan untuk terus menunggu di dalam pesawat sehingga pengumuman seterusnya'.

ni la hasilnya bila dok lama-lama tunggu dalam flight tak bergerak. sume objek depan mata jadi mangsa kamera.

Lepas tunggu sekian lama, sampai air dalam toilet pun diorang kata abis sebab penumpang asik dok ulang alik g toilet, akhirnya flight tu take off  balik menuju ke Bandung. Dipendekkan cerita, kami tiba di airport Bandung pukul 8.30pm. Sampaikan supir yang tunggu kami tu da berulang alik balik rumah dia makan nasi and datang balik ke airport. Kalau ikutkan kami nak suruh dia balik je tak payah tunggu kami, tapi dia pulak takut kami kena tipu kalau naik 'taksi', jadi dengan gigihnya dia tunggu jugak.

Sampai je airport kami sibuk nak cari simcard Indonesia. Kami tanya Erwan si Encik Supir, dan dia tunjukkan satu kedai kecik kat airport tu. Dengan jujur dan baik hatinya kami bagitau si gadis kedai nak beli simcard tiga, dia pun bagi simcard dengan harga RP50,000 setiap satu. Lagi sekali dengan jujur dan baik hatinya kami pun bayar tanpa bersoal jawab. Si Erwan da cuit-cuit tangan kami da masa tu suruh tawar. Saya seperti biasa blurr, takkan la beli simcard pun nak tawar, mana ada orang naikkan harga simcard kat Malaysia. Erwan da geleng kepala da. Masuk kereta dia geleng lagi:

'aduh, bagaimana ini, dibayarin aja, itu tadi bisa lagi murah, kalau kayak gini ya nanti naik gunung berapi ditipu aja sih...'

haha, mana kami tau. Turun dari flight tak sampai setengah jam dah terkena.

Sebab da malam, sume perancangan hari pertama pun terbatallah dengan sendirinya. Masing-masing pun da lapar, perut da masuk angin. Hujan pulak tu. Kami ajak Erwan  tu pegi makan lepas tu check-in kat hotel.

Dina dengan Afif sempat lagi posing sementara tunggu makanan tak sampai-sampai.

Sebelum tido tu kami call housekeeping minta anta iron, sekali dia kata hotel tak sediakan iron. Saya yang kat Malaysia gigih taknak keluar rumah kalau baju tak digosok da pening da. Tapi macam redha je la. Dengan harapan esok nak gi Giant beli iron la konon.

Day 2: Jakarta - Puncak -  Bandung

Seperti yang dijanjikan dengan Erwan semalam, lepas breakfast kami pun tunggu dia depan hotel pukul 8.00am. Tapi dia cuma muncul pukul 8.30am dan dengan kelam kabutnya berkata

'maaf ya, saya kelewat. saya lagi ngelamun ada di airport'

haha, kesian kat dia, punye la lama duduk kat airport semalam, sampai da pagi pun dia ingat ada kat airport lagi.

Destinasi kami pagi ni Jakarta. Takde tempat khusus pun yang kami nak pegi sangat kat Jakarta tu, cuma nak tengok macamana rupanya ibu negara Indonesia.

ni la pemandangan sepanjang highway ke Jakarta tu. Pokok teh dan sawah bertingkat-tingkat di kiri dan kanan jalan.

ni pemandangan biasa jalan raya Jakarta. Sesak siap dengan bunyi hon tak putus-putus. Helmet macam-macam gaya lagi.

patut la orang Indonesia buka gerai kat Bus Stand CM tu macam ni gayanya.. dari sini la asal usul dia..

Jadi Erwan bawa kami terus ke Mangga Dua, tempat shopping. Sebab lepas bawak sekian ramai orang Malaysia, dia buat kesimpulan tujuan orang Malaysia ke Bandung dan Jakarta adalah untuk shopping. Soalan pertama kami pada Erwan:
'beli barang dalam Mangga Dua tu bole tawar ke?'
'ya bisa Bang'
'Erwan nya bisa ditawar ngak?'
'tett...... (erwan tersengih-sengih tak terkata)'

bila tengok dari luar macam tak logik je Erwan kata beli barang dalam ni bole ditawar.

sekali tengok dalam gaya macam Pasar Payang Terengganu je. Memang wajib lah kena tawar.

Pusing punya pusing kat sini kami tak beli apa sangat pun. Saya beli kemeja sehelai, dengan t-shirt sehelai sebab memang pegi tak bawa baju sangat pun. Jadi nak tak nak kena beli juga.

Masa beli t-shirt Jakarta tu la kami terjumpa gambar MONAS (Monumen Nasional). Harap maklum orang Indonesia memang suka menyingkatkan perkataan. Polis Seksyen jadi POLSEK. Jaga Imej jadi JAIM. Ntah menda ntah lagi, sume benda disingkatkan la senang citer.

Ikutkan perancangan semalam, lepas Mangga Dua kami nak terus ke Puncak. Tapi sebab da terserempak dengan t-shirt yang menggiurkan itu kami pun sibuk la bagitau Erwan nak pegi MANOS. Tak pasal-pasal Erwan pening pikir kat mana wujudnya MANOS kat Jakarta. Sekali terbalik da. Nasib baik Erwan cepat tangkap.

ini la rupenye MONAS tu... Erwan da hangin sebab gigih sangat nak pegi sini tapi kami amik gamba dari jauh je.

ni macam area pusat pentadbiran kerajaan dia la kat sini ni..

Masa ni da dalam pukul 2.30pm. Lepas bergambar kejap, kami teruskan perjalanan ke Puncak. Makan pun tak. Waktu Asar masuk dalam pkul 3.00pm, jadi kami berhenti solat di R&R. Sekali lagi terkejut sebab surau kat sini sangat terbuka. Tempat wudhu lelaki dan perempuan campur dan terbuka. Tempat solat dia pun tutup dengan kain je. Itu pun da cukup baik. Sebab bila pegi tempat lain, ada 'musholla' yang tempat solat laki dengan perempuan takde pemisah pun. Lelaki solat sebelah, perempuan solat sebelah, suka-suka hati je. Kita yang da biasa tempat solat dan wudhu asing-asing kat Malaysia ni macam culture shock dan malu-malu kucing jugak la nak campur-campur macam tu.

gerai-gerai jual local snacks berderet sepanjang jalan ke Puncak ni.

pemandangan sepanjang perjalanan yang penuh dengan pokok teh. Sangat cantik.

sampai sini da nak Maghrib pun. Saja letak gamba ni sebab geram tengok keta diorang sume import. Toyota, Honda, Suzuki, masing-masing pakai MPV.

teruja tengok lobak yang sangat segar ni.

da malam da pun. Kat sini la pengalaman pertama kami kena kerumun dengan penjual cenderahati yang memujuk rayu suruh beli barang dia.

Turun dari Puncak, sampai hotel da pukul 9.30pm. Nak pegi Giant pun tak sempat. Terpaksa la redha pakai baju dan tudung tak iron lagi esok. huhu.

Nota Kaki: Nanti la sambung citer hari ke-3. Ngantuk sudah.