Friday, April 3, 2015

Cara Mengatasi Masalah Jerawat Paling Berkesan

Rasa-rasanya ramai pernah mengalami masalah jerawat. Waktu zaman muda-muda, pada era belum mengenali segala jenis pencuci muka di pasaran dan sangat setia mencuci muka dengan sabun mandi, takde seketul jerawat pun berani singgah di pipiku.

Tapi bila dah terpengaruh dengan produk-produk yang dipakai kawan-kawan (kononnya nak ikut perkembangan semasa), juga terpengaruh dengan kehebatan marketers membuat iklan, saya mula berjinak-jinak dengan produk-produk jagaan muka. Lepas tu, silap pakai, apa lagi. Tumbuhlah jerawat sedikit sebanyak di pipi. Masa awal-awal kemunculan dan sampai sekarang pun, dahi adalah pelabuhan terbaik untuk jerawat di wajahku (by the way, tempat kemunculan jerawat tu sebenarnya memberitahu tahap kesihatan tubuh kita. Tak percaya tengok ni . Salah satu sebab jerawat muncul di dahi dikatakan adalah kerana stress. Wallahua'alam.

Selain dari berpunca dari produk kecantikan, disebabkan nak sangat ada kulit yang elok, saya obses jugak mencuba segala macam petua yang dicatatkan encik google. Antaranya kalau nak kulit cantik, letaklah susu tiap-tiap malam. Entah macamana, tersilap letak susu agaknya, tumbuh jerawat kat pipi pulak (aiyaa). Tak cukup dengan tu, disebabkan terpengaruh dengan iklan facebook kawan sendiri, saya beli dan pakai produk jagaan muka tempatan. Memang kulit cantik mulus masa tu. Jerawat pun takde. Tapi disebabkan ada lagi parut jerawat sikit-sikit, saya gatal pulak cuba petua lain. Encik google punya hal jugak la ni. Dia kata letak soda bikarbonat boleh hilangkan parut. Dia tak kata tak boleh letak lama-lama. Rupanya bila letak lama-lama kulit jadi macam kepanasan, habis menggelupas kawasan tu. Tak lama lepas tu, kena serangan jerawat balik. Berpunca dari sini lah saya jumpa penyelesaiannya.

Entah macamana terjumpa website Klinik Dr Hasseenah. Nak pulihkan kulit punya pasal, sanggup jugaklah gigih cari klinik Dr ni. Mula-mula jumpa lebur duit hampir RM500 ringgit. Tapi tu mungkin salah satunya sebab saya beli jugak multivitamin dari dia. Kalau amik ubat je mungkin tak sebanyak tu. Lepas dia buat analisis kulit, dia pun bagi la segala macam krim untuk disapu. Habis pencuci muka, sunblock semua pun dari klinik dia. Tapi alhamdulillah, dalam masa sebulan lebih, masalah jerawat selesai. Kira berbaloi dengan duit yang dilaburkan. Walaupun nak pakai ubat Dr. tu leceh sikit. Siap kena sapu muka dengan ais bagai. Tak cukup dengan tu, siap kena pantang. Dr. tak bagi langsung makan ayam. Sebab Dr. kata ayam yang kita makan ni tak elok. Makanan yang diberi pada ayam tu tak bagus dan akhirnya beri kesan pada kita. 

Lepas selesai masalah jerawat tu, sampai sekarang saya masih lagi beli pencuci muka dan sunblock dari klinik dia. Lagi pun boleh beli online. Tapi sekarang dah lupa pesanan jangan makan ayam tu. Makan tak ingat balik. Bila lah nak insaf ni.

Sekian.


* entry ini tidak ditaja langsung oleh Dr Hasseenah. Dia pun tak tau saya ni salah seorang pelanggan yang berpuas hati dengan produk dia. ;-)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...