Tuesday, November 25, 2014

Melancong ke Medan

Setelah sekian lama merehatkan diri dari melalui prosedur-prosedur penerbangan, akhirnya disebabkan nafsu yang membuak-buak melihat promo Air Asia, kami ke Medan Indonesia. Tiket berharga lebih kurang RM160++ pergi dan balik beserta insurans dan luggage untuk seorang. (Sejak kes MH370 dan MH17, saya berjanji dengan diri sendiri untuk beli insurans setiap kali naik flight, walaupun dulu2 buat tak peduli je.. ;-)).

Awalnya kami fikir tiada masalah ke Medan kerana kami ada kawan di sana. Tapi cuti kawan tersebut tak diluluskan (sebab dia terlebih enjoy amik cuti konvo seminggu ;p), maka kami terpaksa fikir alternatif lain. Memandangkan saya ada kawan yang buka travel agent sendiri, jadi saya hubungi kawan tersebut di INH Network Resources dan minta diaturkan pakej ke Medan. Lepas bincang-bincang dan tawar-tawar dapatlah harga RM450 satu kepala - all in: hotel, makan, transport, minyak, dan sebagainya. First time berjalan menggunakan pakej travel agent, dan memandangkan semua dah lengkap, saya tukar duit Rupiah dalam RM500 dan Halim tukar duit cuma RM400 untuk dua orang. Ini bajet shopping, airport tax (Rp200,000 seorang), kecemasan dan tips untuk guide.

*************

Flight kami pagi Jumaat itu jam 7.30am waktu Malaysia. Kami keluar rumah dalam pukul 4.00am, dan tiba di KLIA2 sebelum jam 5.00am. Disebabkan takde check-in luggage, maka kami terus mencari maklumat pintu berlepas dan meneruskan langkah kaki. Sempat melepak sekejap keluar masuk kedai coklat sementara masuk waktu Subuh. Selepas solat Subuh, kami meneruskan langkah ke pintu P6 dan duduk berkenalan dengan Atuk yang mahu pulang ke Medan sementara menunggu jam 7.20am untuk boarding.

Punyalah dekat jarak Kuala Lumpur-Medan ni, tak sampai satu jam dah sampai. Saya baru nak lelap mata, tiba-tiba pramugari Air Asia dah tegakkan kerusi. Kecewa. Baru ingat nak qadha tidur sebab bangun pukul 3 pagi tadi. (Ish3, nak berjalan punya pasal sanggup bangun pukul 3 pagi, kalau soh tahajud kenapa liat sangat mata nak buka??)

Kami tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kualanamu jam 7.20am waktu tempatan. Lepas isi arrival form dan beratur punye la panjang (panjang dengan orang Malaysia ok..), akhirnya berjaya juga melepasi imigresen dan jumpa tour guide cum supir kami yang stress pegang nama saya sebab lama sangat tak muncul-muncul (mana tak lama, siap ada masa tambahan Eyma menikmati tandas airport yang bersih dan mengamati tulisan papan tanda berbahasa Indonesia).

Maka bermulalah perjalanan yang panjang pada hari itu. Mengambil pengalaman buruk di Yogyakarta akibat tak beli simkad, maka perkara pertama yang kami cari adalah simkad Indonesia. Kami berhenti di kedai tepi jalan dan ditawarkan harga simkad Rp15,000. Disebabkan Pak Herman si tour guide menjerit mahal kami tak jadi beli. Baru sampai, lambat pick up nak convert duit Rupiah ke RM. Bila dah convert rupanya RM4 je, menyesal tak beli (dah berapa kali pergi Indonesia pun fail lagi dengan matawang Rupiah). Huh!

kedai simkad. Ngebut Semaumu... kihkihkih

Disebabkan perut dah nyanyi lagu keroncong, kami berhenti makan di Ayam Penyet Cinderalas, dan terjumpa bas-bas pelancong Malaysia. Sabar je la. Sepatutnya berhenti untuk bersarapan, tapi tak tau nak makan apa. Selepas beberapa hari di sana baru tau orang sana tak biasa sarapan roti-roti ni. Makanan dia memang berat-berat. Maka kami pun makan la nasi ayam penyet. Sedap tapi berasap telinga menahan pedas. Sempat juga order Es Limau Kelapa yang sangat sedap. Terliur jap terbayang. :-)

Perjalanan kemudiannya diteruskan. Disebabkan kami tak punya banyak masa di sana, jadi agenda shopping dihadkan hanya di satu kedai. Agak mahal sebenarnya kedai tu. Tapi sebab orang dah sibuk kirim telekung la, kain pasang la, maka kami beli jugalah, dengan hati yang sedikit berat. Inilah antara kekurangan berjalan menggunakan pakej travel agent, kurang kebebasan. Kalau nak ikutkan nasihat kawan Indonesia kami, kalau nak beli barang belilah ke Pasar Ikan (orang sana panggil Pajak Ikan Lama) yang mana lebih murah berbanding tempat lain.

Lepas beli apa yang patut dan terasa duit menyusut dengan cepat, perjalanan diteruskan lagi. Sempat makan tengahari di Rumah Makan Simpang Tiga. Yang ni pula kelebihan berjalan dengan travel agent, makan sangat mewah. Sampai tak terhabis-habis. Secara jujurnya kalau ikutkan style pakai redah kami, makan tak jadi keutamaan pun, membuatkan ia biasanya berakhir dengan mi segera dan air yogurt. Nak cuba makanan tempatan pun tak berapa nak berani. Kali ni makan la sepuasnya.

Lepas makan tengahari kami teruskan lagi perjalanan. Disinggahkan ke satu kedai yang menjual makanan ringan tempatan yang diperbuat dari kacang. Tingting Tangtang Tongtong lebih kurang gitu la namanya (ini betul ni, bukan cobaan). Rasanya kalau tak guna agen tidak mungkin kami singgah tempat ni. Takde apa yang menarik, rupa makanan tu pun lebih kurang kacang tumbuk je. Haha... kat Malaysia banyak kot. ;p Lepas dari sini kami singgah ke masjid solat jama' Zuhur dan Asar. Satu yang ketara di sini, di kawasan yang majoriti Muslim, masjid sangat banyak. Dan di kawasan majoriti Kristian, gereja sangat banyak, sampaikan selang satu rumah gereja pun ada.

Lepas solat, dalam perjalanan, Eyma sempat muntah di dalam kereta (memang guide da siap sediakan plastik dalam kereta, dah biasa sangat kot bawak orang muntah), dan tak lama lepas tu Halim pulak muntah-muntah. Punya dahsyat diorang ni muntah-muntah, sampai berhenti kat tepi jalan nak bergambar pun muntah lagi dan dijerit oleh orang Batak yang merasa curiga. Perjalanan hampir tiba ke Danau Toba sangat cantik dengan gunung dan hutan pokok pine. Subhanallah. Gambar yang diambil oleh kamera pun tak dapat menterjemahkan keindahan sebenar ciptaan Allah ni.

tempat yang takkan dilupakan Halim, sebab kat sinilah dia kena jerit.

Akhirnya tiba di Parapat, dapat juga kami beli simkad jenama Loop sebab takde pilihan lain, Rp50,000 beserta topup dan data internet. Check in di Danau Toba Cottage hampir jam 6 petang. Cantik cottage ni, betul-betul tepi tasik. Tapi dah nak gelap pun. Halim dah pengsan lemah longlai sebab muntah-muntah. Ajak makan malam pun tak nak. Pukul 7.30pm kami keluar makan malam di Rumah Makan Muslim. Kawasan Danau Toba kebanyakannya dihuni suku Batak beragama Kristian. Anjing besar-besar merata-rata. Jadi kena hati-hati sikit memilih makanan. Lepas makan sempat cari cenderahati sikit, t-shirt Danau Toba dan fridge magnet. Balik hotel saya pulak yang muntah-muntah. Malam tu waktu orang lain nyenyak tidur saya bangun berkali-kali mengeluarkan isi perut. Tak tau lah apa yang melanda. Terus teringatkan pesanan-pesanan Aflah yang memberitahu tentang amalan ilmu hitam yang agak berleluasa di kawasan tersebut. Tapi fikir positif, mungkin saya terkena balasan sebab gelakkan Halim dan Eyma muntah berjemaah siang tadi.

Danau Toba Cottage

Keesokan paginya Halim dan Eyma mendapat semangat baru. Pagi-pagi dah bangun bergambar-gambar. Saya masih pengsan lembik tak nak keluar bilik akibat muntah entah berapa kali sampai ke pagi. Hilang terus mood nak berjalan. Tapi sebab kena paksa, bangun juga gagahkan diri berjalan ke restoran yang pemandangannya sangat cantik. Tapi sakit punya pasal, cuma mampu teruja dalam hati je. Tengok makanan pun tak lalu. Akhirnya makan dua potong tembikai dan dua biji panadol. Lepas tu berlari keluar dan muntah tengah jalan dan tepi longkang. Itulah muntah yang terakhir. Lepas tu sengih-sengih sebab tiba-tiba berpeluh dan rasa ringan sikit badan. Terus kena gelak dengan Pak Herman.

View dari restoran

Lepas semua dah ready, kami jalan kaki ke jeti yang tak jauh dari cottage. Siren dah bunyi bising menandakan feri (entah feri ke bot nama dia, konfius pulak) dah nak bertolak. Perjalanan dari jeti ke Pulau Samosir memakan masa 45 minit. Walaupun pening datang dan pergi, tapi pemandangan indah dan air yang hijau jernih sangat memikat hati.

paksa Halim amik gambar close up sebab sangat teruja dengan gunung pine ni..

Sebelum sampai ke jeti menurunkan penumpang, feri singgah di satu jeti lain dan tiba-tiba dua anak muda terjun ke dalam air. Saya ingat dia nak mandi, tapi lepas tu orang baling duit, dan dia berenang dapatkan duit tersebut. Rupa-rupanya itu cara dia cari rezeki. Sebab excited, kami pun campak duit Malaysia. Tiba-tiba tukang kutip tambang feri datang pada kami minta duit Malaysia buat kenangan katanya. Maka kami berikan dua keping seringgit Malaysia padanya, moga-moga dia gembira. Hihi..

sumber rezeki mengejar duit yang dicampak pengunjung.

airnya.... Masya-Allah...

Sampai di Pulau Samosir, Pak Herman bawa kami jalan kaki melalui sekian banyak gerai jual cenderamata (lagi banyak dari kat Beras Terbakar, Langkawi), sebelum tiba di kawasan perkuburan pembesar Batak dahulukala. Lepas pakai selempang yang cantik kami pun masuk ke kawasan perkuburan tersebut mendengar penerangan Pak Herman tentang setiap kubur yang berada di situ.

kubur Batak

Sayangnya pakej yang kami ikuti tidak termasuk rumah orang Batak yang berpintu kecil. Haih, kalau datang tanpa agen, rasanya kami redah dah ke rumah tersebut.

Keluar dari Pulau Samosir sudah hampir tengahari. Sempat beli limau dan teruja dengan manggis yang besar-besar. Kami kemudiannya makan tengahari di Rumah Makan Muslim sebelum bertolak ke Air Terjun Sipiso-Piso. Dalam perjalanan sempat singgah ke satu restoran yang menghidangkan goreng pisang (hahaha, kat Malaysia pun banyak) dan air halia, Ingatkan air halia macam kat Malaysia campur halia dalam teh susu, rupa-rupanya air halia tersebut mengandungi campuran halia dan pelbagai herba termasuk kayu manis dan lain-lain. Sangat kuat rasanya, sampaikan tak sanggup untuk menghirup dengan banyaknya. Disebabkan kami jumpa sekumpulan rombongan warga emas dari Malaysia di sini, maka kami beri pada mereka secawan air halia yang kami beli (orang Indonesia panggil halia = jahe).

ni la tempat restoran atas bukit tu. Lupa pulak nak amik gambar air jahe..

Mas ni buat key chain dan ukir nama guna bateri.

Lepas dari sini, kami teruskan perjalanan ke Sipiso-Piso. Hujan agak renyai-renyai, perjalanan kanan dan kiri dipenuhi ladang sayuran yang sangat menarik. Sempat juga terserempak dengan lori yang membawa khinzir. Hihi..Dan sempat juga Pak Herman bercerita tentang adat orang Batak yang mana perkuburan mereka dibina samada di halaman rumah atau di kebun. Maksudnya, setiap ahli keluarga yang mati akan dikuburkan di halaman rumah sendiri. Adakalanya kubur lebih cantik dari rumah yang dihuni, sebagai tanda penghormatan kepada orang tua yang telah pergi dulu. Kubur yang dibina bertingkat-tingkat, dari orang tua hingga cucu cicit. Kami terlihat kubah di kawasan majoriti Kristian, lalu spontan menyebut 'eh, ada masjid'. Tapi rupa-rupanya menurut Pak Herman ia bukan masjid. Kubah itu milik kubur orang Islam.

Sampai di Sipiso-Piso yang merupakan air terjun berketinggian 120m, kami pusing-pusing ambil gambar dari kejauhan. Tapi rupa-rupanya Halim tak puas hati. Dia redah gerimis dan beribu anak tangga untuk tiba di bawah air terjun (terseksa gue punya teman ngelayap yang kayak gini). Saya yang pening-pening lalat ini ikutkan juga separuh jalan, lepas tu duduk diam-diam di pondok yang dibina di pertengahan perjalanan. Hakikatnya tak berbaloi pun dia jalan sampai bawah tu. Air sangat kuat, sampaikan lense kamera kabur setiap kali dia cuba fokus pada angel yang dia nak. Sabar je la budak ni.

sebelah kanan tu view dari bawah katanya. haiyaaa

Disebabkan buang masa naik turun tangga kat air terjun ni, akhirnya bila kami teruskan perjalanan ke Berastagi, hari pun semakin gelap. Dengan hujan lagi, apa pun tak nampak. Sampai Berastagi sempat makan je, nak pergi pasar yang jual buah, bunga dan sayur yang murah pun dah tutup.

on the way.... Bill Clinton pun buka kedai makan kat sini tau... :-)

Lepas makan kami bertolak ke Medan dan tiba di Medan lebih kurang jam 11.00 malam. Disebabkan flight kami keesokan paginya jam 8.00am, maka kami gagahkan diri juga untuk berehat supaya esok tak pengsan. Pukul 3.00am kami bangun bersiap-siap dan bertolak ke airport jam 4.30am lebih kurang. Lepas check in luggage dan solat Subuh (dan makan nasi goreng sedap yang ditapaukan hotel), kami ke departure hall. Jam 8.00am bertolak, jam 10.00am sampai Malaysia dengan penuh kesyukuran. Ok, tak pernah-pernah bersyukur dengan highway di Malaysia, balik dari Medan tiba-tiba sangat bahagia dan bersyukur dengan highway kita yang luas, smooth dan cantik. Alhamdulillah. Betullah orang kata, jauh perjalanan, luas pemandangan. :-)

Sedikit tips yang mungkin berguna:
1) Kalau memang mahu shopping, sila berusaha sedaya upaya untuk ke Pasar Ikan. Tak payah la ke tempat lain sebab orang tempatan sendiri kata Pasar Ikan yang paling murah.

2) Kalau lebih adventure, tak perlu gunakan travel agent. Ada pro and cons la sebenarnya. Kalau jalan sendiri mungkin tak dapat banyak ilmu tentang adat dan budaya di sana sebab takde sapa nak terangkan. Tapi lebih bebas. Boleh buat apa yang kita suka. Kalau guna agen redha je la dibawa ke kedai-kedai yang bagi saya tak perlu. Haih.

3) Berhati-hati dengan percakapan dan pemakanan di sana. Kami dipesan oleh orang tempatan supaya lebih banyak membeli air mineral dari membeli minuman di kedai. Seperti katanya, ramai suka test ilmu di sana. Wallahua'alam.

4) Menurut Pak Herman, bila berkomunikasi dengan orang Batak, disebabkan mereka ini orang yang keras, jawablah dengan keras juga. Jangan lemah-lembut sangat. Nanti mereka fikir kita tak suka pada mereka.

5) BPK itu Babi Panggang Kicap ye.. Jangan kau terliur melihat banyaknya RM (Stands for Rumah Makan, Bukan Rosmah Mansor ye) yang mengiklankan BPK sebesar-besarnya. <-- eh, ini tak masuk kategori tips ni.

Sekian, Wassalam.

1. Itinerary lasak 4d 3n Medan lake toba.

Day 1 : Kualanamu - Parapat. ( L , D )

# Back to Parapat and lunch
    # Continue the trip to Berastagi and stop a few places to take pictures of the beautiful Lake Toba,
    # See the beauty of the flower garden SOPO JUMA

# Check out and hotspring on sidebuk-debuk(pay yourself IDR 30,000 / person)
    # Continue the trip to kolam abadi-body rafting and Sitero-tero Waterfall ( IDR 80,000 / person pays for itself ).

# check out
    # Continue the trip for city tours, shopping for telekung and Batik clothes, shopping for souvenirs from the city of Medan.

Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrancefee to object wisata, parking and Highway.

Melayani # Package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

2. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR INDONESIA.
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan
    ---------------------------------------------
    DAY 1 : Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Arrive at Kualanamu International Airport Medan, greeting service with Tour Guide. Stop at licensed money changer and to buy simcard/top up. Transfer to local restaurant for lunch. After lunch proceed to Parapat Lake Toba, drive along the beautiful road which offer the endless view of rubber, palm oil, cocoa plantation and paddy fields. Enroute stop at Patent Shop for buying local food products named Teng Teng, Ting Ting, etc. and then proceed to Parapat. Arrive at Parapat Lake Toba , check in to Hotel for accommodation. Dinner at Hotel. Free Program .

DAY 2 : Parapat – Samosir - Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    After breakfast at Hotel, cruise the Lake Toba by Ferry Boat about 45 minutes for visiting Tomok Village to see the old grave stone of King Sidabutar ( for FIT), ( For GIT) continued to visit Ambarita Village to see the old chairs stone and execution place made by King Siallagan. Back to Parapat transfer to local restaurant for lunch. After lunch tour continued to Berastagi. Enroute stop at Simarjarunjung to enjoy Ginger Tea and Pisang Goreng (Personal account). Stop at Sipiso Piso waterfall to see the waterfall about 110 meters and to see the extraordinary view of Lake Toba from Northern. Proceed to Berastagi upon arrival at Berastagi visit Central Fruits Market for buying tropical fruits and flowers. Check in to Hotel, dinner at Hotel.

DAY 3 : Berastagi – Medan ( B,L, D)
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant.

DAY 4 : Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Breakfast at Hotel, then free and easy until transfer to Airport for your next destination. Friendly and Religius your holiday.

Include :
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, ferry boat to samosir island, Entrance fee and ticket objek wisata, parking, tol /Highway

Not included :

Thanks/Regard
    Akfansyah tour guide Medan Sumatra Utara - Indonesia.
    Telf // WhatsApp : +6281262388907
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Provide # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

3. KETAMBE, MT. SIBAYAK & LAKE TOBA TOUR
    06 DAYS / 05 NIGHT

DAY 01 : KAUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT – BERASTAGI
    In the morning arrive at Kualanamu International Airport you will be welcomed by tour guide/driver. After meeting services transfer to Medan. Medan city tour visit Istana Maimun the Palace of Sultan Deli, grand mosque and valengkani the Indian Catholic church. Leave Medan for Berastagi through Sibolangit a windy road. Arrive at Berastagi explore to traditional fruit market, Gundaling hill, replica Shwedagon pagoda temple. Check in for accommodation and dinner will be served at hotel.

DAY 02 : BERASTAGI – MT. SIBAYAK VULCANO - KETAMBE
    Early morning explore to Mt. Sibayak by hiking. Enjoy tracking and Sun Rise. Return and stop over at hot spring Sibuk Debuk for your bath. A hot coffee or tea and breakfast will be served. Leave Berastagi to Ketambe, on the way you will visit Batak Karo traditional village at Lingga and then continue drive by passing Bukit Barisan with stop at several interesting places. Arrive at Ketambe check in to simple guest house.

DAY 03 : KETAMBE JUNGLE TREKKING
    Enjoy your breakfast. A full day trekking into the dense jungle and explore to see the wild orangutan, gibbons, monkey, deer and kind of birds. Return to your accommodation for stay overnight and dinner will be served in your hotel.

DAY 04 : KETAMBE – SAMOSIR ISLAND
    After breakfast drive to Samosir island along the road you will past Sidikalang, Tele and enjoy the panorama view of lake Toba. Arrive on Samosir island check in for your hotel and dinner will be served at hotel.

DAY 05 : SAMOSIR ISLAND TOUR - PARAPAT
    Breakfast at hotel. In the morning visit the King Sidabutar tomb stone, Sigale - gale Batak dance, Ambarita village to see the King’s Siallagan stones chairs and table stone court yard. Continue to Simanindo village to see the Batak Museum and Batak traditional folk dance. Afternoon by ferry jouney crossing the lake Toba to Parapat. Check in for your hotel. The rest of the day you may spend to enjoy the lake Toba, Shopping at Parapat town. Dinner will be served at hotel or at local restaurant.

DAY 06 : PARAPAT – KUALANAMU INTERNATIONAL AIRPORT
    Breakfast at hotel. Leave Parapat through Pematang Siantar and Tebing Tinggi high way. Along the road you will see a nice view of palm and cocoa estates. Proceed to Kualanamu International Airport for your flight to next destination. END OF SERVICE

SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :

ISUZU ELF (11 ORANG ) MYR 260 / HARI
    TOYOTA HIACE (11 ORANG ) MYR 320 / HARI
    MEDIUM BUS ( 27 ORANG ) MYR 500 / HARI

4. Day 1 : Kualanamu - Parapat. ( L , D )

# See the view of Sipiso-piso waterfall
    # See the beauty of the flower garden SOPO JUMA ( IDR 20,000 / person, pays for itself )

NB: If you want to ride the Sibayak volcano, add RM100 / person

Melayani # Package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

5. Day 1 : Kualanamu - Parapat. ( L , D )

NB: If you want to ride the Sibayak volcano, add RM100 / person

6. 4D/3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    01 Night Parapat, 01 Night Berastagi, 01 Night Medan

Kualanamu Airport Medan – Parapat ( L,D )
    Day 1

Parapat – Sipiso-piso - Berastagi ( B,L,D )
    Day 2

Berastagi – Medan Shoping - Medan ( B,L, D)
    Day 3
    Breakfast at Hotel back to Medan via Sibolangit and Sembahe about 2 hours drive. Arrive in Medan visit Maimoon Palace to see the Palace Of Sulthan Deli which built in 1888, an then visit Souvenirs and Batik Shops. Lunch at local restaurant. After lunch visit Pasar Ikan Lama (traditional market) and Medan Mall. If you want to do branded shopping we will take you Sun Plaza (Sogo) or Plaza Medan Fair. Afternoon check in to Hotel, dinner at local restaurant or Hotel.

Medan - Kualanamu Airport ( B )
    Day 4

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport+driver+BBM, Ferry boat to samosir island, entrance fee to object wisata, parking.

Ekslude:

Akfansyah
    Tour guide Medan Sumatra Utara - indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907.
    Facebook. : Akfan
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & Haiking # Rafting #

7. Mintak izin tuan tanah mempromosikan kat sini ..

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Saya dari Herry Cuti Bajet Medan menyediakan pakej percutian bajet ke Medan, Indonesia dengan harga yang sangat bajet tapi nyaman dan menyenangkan. Pakej termasuk semua, anda hanya perlu bawa duit untuk membeli-belah. Tidak teragak-agak lagi kos tambahan. Pergi ramai boleh mendapat RM290 je. Hubungi:

Facebook: Herry Cuti Bajet Medan
    Instagram: herry_tour_medan
    E-mel: herrycutibajetmedan@gmail.com
    Panggilan / WhatsApp: ID: +62 813 9788 0156 (Herry)

8. Assallamu Allaikum ……… Wr Wb ………….
    MINTA IZIN NAK IKUT PROMOTE KAT BLOG TUAN / PUAN
    JOM KE INDONESIA HORAS … !!! JOM KE LAKE TOBA

KAMI DARI SYARIKAT PELANCONGAN TIARA TOURS INDONESIA, PELANCONGAN BERLESEN AHLI DALAM TEMPAHAN PAKEJ TOUR DAN SEWA KERETA KE MEDAN DAN TASIK TOBA

HARGA PROMO DAN MURAH :
    PAKEJ 03D/02N LAKE TOBA TOUR
    MYR 120 / DAY – FULL SERVICE

PAKEJ 04D/03N LAKE TOBA TOUR
    MYR 135/DAY – FULL SERVICE
    HOTEL 3 BINTANG DAN MINIMUM 04 ORANG

Sila searching di blog kami : http://traveltiara.blogspot.com, sebagian gambar costumers yang kami uruskan ke indonesia dan sila letak koment dan layanan Sewa Kereta dan Pemandun Pelancongan

TIDAK ADA TIPU …………
    TIDAK ADA EXTRA COST ………
    WHAT YOU PAY THAT IT WILL YOU GET ………

TUAN / PUAN MAU TEMPAH SERANG ? CUKUP DEPOSIT MYR 50 KAMI AKAN BOOKING BILIK / HOTEL DAN SELEPAS ITU VOUCHER HOTEL KAMI HANTAR KEPADA TUAN/PUAN VIA EMAIL ATAU WHATSAPP

SILA CONTACT DAN TEMPAH PAKEJ DI :
    CELL / WA +6285762820068

9. Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
    ----------------------------------------
    Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
    # pick-up kualanamu airport
    # continue the trip to lake toba
    # lunch
    # visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
    # continue the trip to parapat
    # dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue the trip to Fery boat
    # samosir tour
    Back to Parapat and lunch
    # continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
    # view of Tanjung unta
    # beautiful scenery of simarjarunjung hill
    # eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
    See the view of sipiso-piso waterfall
    # continue the trip to berastagi
    # fruit market
    # dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
    # breakfast at the hotel
    # continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
    # shower-bath inkolam abadi
    # lunch at kolam abadi
    # rafting to the siteroh-teroh waterfall
    # dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
    # breakfast at the hotel and check-out
    # shopping souvenir, telekung and batik
    # transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
    Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
    Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
    Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
    Instagram : Akfansyah Lubis
    Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #

10. JUNGLE TREKKING PACKAGES:
    3 Hours Trekking (35€/person)
    Guide fee

1 Day Trekking (55€/person)
    Rafting
    2 Days Trekking (90€/person)
    Rafting

3 Days Trekking (120€/person)
    Rafting

4 Days Trekking (160€/person)
    Rafting
    5 Days Trekking (220€/person)

www.nuansaindahtour.com
    WhatsApp. +62 812 6238 8907

11. Ittinerary Pakej Percutian Padang - Bukittinggi Sumatra Barat 4D 3N
    -----------------------------------------------------------------------------------
    *DAY 1 : AIRPORT-PADANG PANJANG- BUKITTINGGI ( L, D)*
    # Pickup di airport oleh tour guide kami
    # Bergambar di airport
    # Bergerak menuju Padang Panjang
    # Melawat Air terjun lembah Anai, Rumah gadang, kilang kulit
    # Makan tengah hari
    # melawat Kilang kain sulam
    # Melawat Kek bika talago
    # Menuju Bukittinggi
    # Makan malam di local restauran
    # Masuk hotel dan free program

*DAY 2 : BUKITTINGGI-PAYAKUMBUH - BATUSANGKAR (B, L, D)*
    # Sarapan pagi di hotel
    # Kita bergerak menuju payakumbuh
    # melawat lembah Harau
    # makan tengah hari di local restauran
    # menuju Batusangkar
    # melawat kilang kopi kiniko
    # melawat Makam raja, batu bersurat, Istana basa Pagaruyung
    # kembali ke Bukittinggi
    # makan malam
    # kembali ke hotel free program

*DAY 3 : BUKITTINGGI- MANINJAU-PADANG (B, L, D)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Jam gadang, pasar atas
    # Melawat kerajinan perak
    # makn tengah hari
    # Menuju maninjau
    # melawat kampong sungai landia - kampong minang nun di kejauhan
    # Lawang top view
    # melawat kilang gula tebu
    # bergerak menuju padang via malalak
    # tiba di bandar padang melawat Pantai padang, Masjid Al hakim
    # Makan malam
    # Masuk hotel
    # Free program

*DAY 4 : TRANSFER OUT ( B, L)*
    # Sarapan pagi dan check out hotel
    # Melawat Batu malin kundang
    # jejantas siti Nurbaya
    # makan tengah hari
    # transfer kembali ke airport
    # tour end

- Tipping untuk tour guide dan driver RM10/pax/day
    - Tiket pesawat

*Child polition :*
    - Umur 0 – 2 th adalah free ( sharing bed )
    - Umur 3 – 5 th adalah 50% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 6 – 9 th adalah 60% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
    - Umur 10 – 13 th adalah 80% dari bayaran dewasa ( extra bed )
    - Umur 14 th ke atas adalah 100% sama dengan dewasa ( bed sendiri )

Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
    Facebook : Akfan Akfan
    Instagram 1: Akfansyah Lubis
    Instagram 2 : nuansa indah tour

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...