Thursday, August 3, 2017

Cara Hilangkan Ketuat

Apa benda ketuat ni sebenarnya?


Gambar dari kiambangmerah.com


Secara jujurnya waktu tetiba sedar kat tapak kaki saya ada ketuat, saya tak tau apa benda tu.
Siap tanya adik saya, tapi jawapan dia macam biasa mengecewakan.
"Kau mayat ke kak? Kenapa kulit kau dah mati?" Cis!
Disebabkan tak tau apa saya biar je sampaikan dari satu ketuat, dia muncul jadi tiga.
Tiba-tiba ada kakak kat ofis bagitau ketuat dia dah surut sejak minum kunyit asam.
Bila dia tunjuk rupa ketuat tu baru saya tau... oooo rupa-rupanya 'benda' kat tapak kaki saya tu ketuat.
Tapi tidak juga kubeli kunyit asam tu.. sebab macam 'ala bukan sakit pun ketuat ni...'

Tapi....
Buruk kot.. lepas tu boleh beranak-pinak pulak tu..
Dan bila rajin google rupa-rupanya lama-lama dia boleh menyebabkan sakit jugak.
Baca-baca blog macam-macam petua orang tulis macamana nak hilangkan ketuat ni.
Siap pakai vaseline bagai.
Maka saya pun berazam nak beli bahan-bahan dia, tapi tak terbeli-beli juga.
Nampak sangat tak gigih, sebab tak sakit kan?
Haha..

Tiba-tiba satu hari adik ipar saya yang kerja kat klinik bawa balik satu ubat ketuat.
Dia kata klinik nak hapuskan sebab dah lama.

Ni la rupa ubat tu. Bila nak pakai tengok dah expired.
Cis, patutlah klinik nak hapuskan.

Jadi saya pun paksa (dengan kasih sayang 😇) suami pergi farmasi belikan ubat yang sama.
Tapi takde stok la pulak.
Suami bawa balik jenama lain, tapi fungsi sama.
Jadi saya redha je pakai.

Yang ni la saya pakai.
Sapu pada ketuat dan biarkan.
Sangat mengagumkan.
Ketuat hilang dengan mudah.
(Kau ingat iklan radio? 😜)

Tapi serius ni...
Walaupun saya pakai kadang ingat kadang lupa. 
Tiba-tiba ketuat tu hilang licin.
Mula-mula yang kecil hilang dulu, lepas tu mak dia pun ikut hilang sekali.
Bersih tanpa meninggalkan kesan.
Bahagia sungguh rasanya.
Terus tukar status tak jadi mayat dah. Hahaha...

Sapa-sapa yang ada ketuat tu... sudi-sudikanlah mencuba ye..
(Ellgy tak nak bagi upah ke saya tolong promosi ni? Eh, hahaha...)


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...