Ketika sedang mencari-cari jurnal dan artikel untuk thesis, tiba-tiba terjumpa case study yang sangat menarik tentang Ribena. Kalau kita ingat dulu-dulu, Ribena sangat berbangga di dalam iklannya menyatakan yang Ribena mengandungi 4 kali lebih vitamin C daripada oren. Tapi kalau kita tengok iklan di bawah, takde dah kenyataan 4 kali vitamin C tu.
Hakikatnya ni cerita yang dah lama. Sebelum ni saya cuma tau it's a false claim, tapi tak tau cerita sebenarnya. Rupa-rupanya syarikat multinasional pengeluar Ribena ini di'kantoi'kan oleh 2 orang budak perempuan berumur 14 tahun ketika sedang menjalankan projek Sains sekolah. Ingatkan badan Sains manalah yang buat ujian dan jumpa sebenarnya kandungan vitamin C dalam Ribena tak sebanyak yang diwar-warkan. Terbaiklah budak 2 orang tu. Kagum!!
Nak tau cerita lebih lanjut sila Google lah ye. Artikel tu penuh dengan analisis perniagaan yang malas saya nak ulas panjang-panjang. Ok bye! Nak sambung buat proposal. Huhu..